Serwis auta po lecie – co należy sprawdzić?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Serwis auta po lecie – co należy sprawdzić?
Życie w mieście

Artykuł sponsorowany

Regularne serwisowanie swojego samochodu jest niezwykle ważne. Pozwala to na generalny przegląd i ocenę stanu auta oraz na odpowiednio szybkie zauważenie i zlikwidowanie usterek. Co należy sprawdzić w aucie podczas serwisu po sezonie letnim?

Serwis auta jest bardzo ważny i aby działało ono sprawnie, należy wykonywać go regularnie. Pamiętaj także, że jeśli oddajesz samochód do innego warsztatu niż ASO, to warto powiedzieć mechanikowi, co konkretnie chcesz sprawdzić. Podpowiadamy, jakie elementy w samochodzie należy sprawdzić podczas serwisowania auta po sezonie letnim.

Kontrola napędu rozrządu

Udając się do mechanika, warto zlecić mu przegląd napędu rozrządu. Pamiętaj jednak, że czasem okresowa wymiana paska rozrządu oraz pozostałych części współpracujących może nie wystarczyć. Dotyczy to głównie napędów realizowanych łańcuchem, ponieważ Łańcuch współczesnych silników ma tendencję do rozciągania się, dlatego warto sprawdzić, czy nie jest już zbyt długi. Nieprawidłowości w obszarze napędu rozrządu zawsze grożą uszkodzeniem silnika, dlatego też najlepiej sprawdzać go co dwie-trzy wymiany oleju silnikowego, co w praktyce oznacza przebieg 30–60 tys. km. 

Wymiana napędu osprzętu silnika

System napędu osprzętu silnika jest dość podobny do paska rozrządu, dlatego też często jest on pomijany przy serwisowaniu samochodu. Niesłusznie, ponieważ jest to obszar dość mocno obciążony, a tym samym wrażliwy. Dobrą praktyką jest więc wymiana napędu osprzętu przy każdej wymianie napędu rozrządu. Warto także pamiętać, że napęd osprzętu silnika jest szczególnie podatny na uszkodzenia w samochodach posiadających silnik Diesla. Zaniedbanie paska osprzętu może grozić niewielką dewastacją w komorze silnika, jednak w najgorszych przypadkach może skończyć się nawet poważnym uszkodzeniem jednostki napędowej.

Wymiana opon

Wymiana opon po sezonie letnim jest niezwykle ważna. Po sezonie letnim na dworze robi się coraz chłodniej, dlatego też, aby jeździć bezpiecznie, w pierwszej kolejności trzeba zadbać o odpowiednie przygotowanie auta na chłodniejszy okres. Konieczna jest więc wymiana opon z letnich na zimowe. Dobrym rozwiązaniem są też opony całoroczne, jednak nie sprawdzą się one w przypadku wyjątkowych zasp śniegu i mocnego oblodzenia na drodze, co jednak w Polsce zdarza się niezwykle rzadko. Szukając opon do Twojego auta, koniecznie odwiedź internetowy sklep z oponami.

Kontrola płynów hydraulicznych

Kontrolę płynów hydraulicznych należy przeprowadzać dwa razy w roku, także po sezonie letnim. Dotyczy to zarówno płynu do wspomagania układu kierowniczego, jak i płynu hamulcowego. Taka okresowa kontrola płynu hamulcowego powinna wiązać się ze sprawdzeniem jego higroskopijności. Jeśli zaś chodzi o wymianę obu płynów, to należy robić to co dwa lata. Zaniedbanie tego obszaru może powodować przegrzanie czy nawet zatarcie pompy, a także miękkość pracy pedału hamulca, a co za tym idzie nieznaczny spadek siły hamowania.

Kontrola płynu chłodniczego

W okresie jesiennym warto także sprawdzić płyn chłodniczy, a konkretniej jego temperaturę krzepnięcia. Jeżeli okaże się, że jest ona zbyt niska, należy go wymienić. Czym grozi zaniedbanie? Przede wszystkim zamarznięciem płynu oraz zanieczyszczeniami układu chłodniczego. Pamiętaj więc, że oprócz posezonowej kontroli, konieczna jest wymiana płyn co najmniej co 3 lata.

Zdjęcie główne: Artem Podrez/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*