Jakie zmiany można wprowadzić w wynajętym obiekcie komercyjnym?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Jakie zmiany można wprowadzić w wynajętym obiekcie komercyjnym?
Jak wynająć?Nieruchomości

Wynajmujesz lokal użytkowy i chcesz dostosować go do swoich wymagań? Zastanawiasz się, jednak jakie zmiany możesz poczynić, co wyremontować czy zaadaptować? Zapoznaj się z poniższym artykułem, bo znajdują się z nim niezbędne informacje na ten temat. Sprawdź!

Remont obiektu komercyjnego a wewnętrzne ustalenia

Wynajem lokali do prowadzenia różnego typu działalności gospodarczej to jedne z najpopularniejszych umów w Polsce. Korzystają z tego nie tylko jednoosobowe biznesy, ale też małe firmy oraz wielkie korporacje. Często zdarza się jednak, że dany lokal trzeba nieco odświeżyć, zaadaptować do potrzeb przedsiębiorcy i przeprowadzić remont. Czy możemy to zrobić? 

Kwestię tę reguluje wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 27 listopada roku wydanego w sprawie o sygnaturze akt I ACa 830/12. Zgodnie z zapisami strony umowy – a więc wynajmujący oraz najemca – sami mogą określić, kto, kiedy i za jakie remonty jest odpowiedzialny. Wówczas wszystko zależy od wewnętrznych ustaleń, które oczywiście trzeba spisać i zawrzeć w umowie.

Powinno być tam jasno napisane, na jaki zakres prac zezwala wynajmujący. Czy można przemalować ściany, postawić ścianki działowe, położyć wykładzinę na podłodze, zainstalować stanowiska rozładunkowe, czy jeszcze coś innego? Dodatkowo muszą się tam jeszcze znaleźć kwestie rozliczenia – czy wprowadzenie znacznych ulepszeń prowadzi na przykład do obniżenia opłaty za wynajmowany lokal oraz na jak drogie ulepszenia zgadza się wynajmujący.

Brak wewnętrznych ustaleń = przepisy Kodeksu cywilnego

W sytuacji, gdy obie strony nie ustalą tego wszystkiego, stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, a dokładniej artykuły 662, 663 bądź 676. Zgodnie z nimi najemca jest obciążony kosztami drobnych prac – malowania ścian, drobnej naprawy podłogi lub stolarki drzwiowej i okiennej, a także drobnych napraw instalacji i urządzeń technicznych związanych z ogrzewaniem, dostarczaniem światła czy dopływem i odpływem wody. Co ważne, wydane pieniądze najemca może wliczyć w koszty uzyskania przychodu – z zastrzeżeniem, że w przypadku modernizacji maksymalnie można odliczyć 3500 złotych.

Natomiast większe rzeczy, jak choćby wymiana instalacji wodno-kanalizacyjnej, instalacji gazowej, docieplenie budynku, to sprawa wynajmującego i on musi wyłożyć na to środki. Podobnie jest w momencie, gdy mowa o nakładach koniecznych, czyli takich, które są niezbędne do prowadzenia działalności w danym obiekcie.

Podpisując umowę najmu, zadbajmy o to, by była możliwie najbardziej szczegółowa. Warto zawrzeć w niej wszystkie niezbędne informacje związane ze stanem obiektu komercyjnego, jak i z możliwością wprowadzania modernizacji oraz ich rozliczaniem. Wtedy obie strony będą wiedziały, na czym stoją i jak szerokie mają pole do działania.

Zdj. główne: Cytonn Photography/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*